Maşinile noi din România sunt tot mai verzi, însă parcul auto conţine tot mai multe „rable“

14 mai 2013 Autor: Radu Bostan

Ţinta UE este ca emisiile CO2 generate de automobile să fie reduse până la o medie de 130 gCO2 / km până cel târziu în 2015 şi la 95 gCO2 / km până în 2020. Foto: AFP

Vezi galeria foto Mediafax Foto

Cantitatea de emisii de dioxid de carbon (CO2) produsă de automobilele noi înmatriculate în România a scăzut în ultimii trei ani cu 11%, arată datele Agenţiei Europene pentru Mediu (AEM).

Reducerea emisiilor provenite de la maşinile noi este un semnal pozitiv pentru mediu, în condiţiile în care traficul rutier este sursa unui sfert din emisiile de CO2 la nivel european. Totuşi, în pofida eforturilor autorităţilor de a înnoi parcul auto, acesta este din ce în ce mai învechit.

Emisiile de CO2 generate de maşinile noi înregistrate anul trecut în România se ridică în medie la 139 de grame produse pe kilometru rulat, în scădere cu 11% faţă de nivelul maxim al emisiilor atins în 2009, potrivit datelor AEM. Unul dintre factorii care au influenţat această evolu­ţie este progresul tehnologic, maşinile mai eficiente fiind cele disponibile pe piaţă. Agenţia mai menţionează însă că şi criza economică a determinat şoferii să se orienteze spre modele mai eficiente.

În plus, un foarte mic impuls a venit anul trecut pe fondul vânzărilor mai mari de automobile pe motorină, care emit mai puţin CO2 decât cele pe benzină. Peste jumătate din cele 72.000 de maşini nou înmatriculate în 2012 funcţionează pe motorină, potrivit Asociaţiei Producă­to­rilor şi Importatorilor de Automobile. În 2011 raportul favoriza maşi­nile pe ben­zină, acestea deţinând o cotă de 58,7% din numărul de înmatriculări noi.

Deşi motoarele pe diesel emit mai puţin dioxid de carbon decât cele pe benzină, diferenţa dintre cele două tipuri de motorizări în ceea ce priveşte acest aspect a scăzut în ultimii ani. Pe de altă parte, emisiile automobilelor pe diesel au o concentraţie mai mare de alte substanţe nocive, precum dioxidul de azot, în comparaţie cu cele pe benzină.

Cât despre automobilele cu motorizare complet electrică, care generează zero emisii în mod direct, doar şapte astfel de modele au fost înregistrate în România în ultimii doi ani, dintre care cinci în 2011 şi două în 2012. Cele mai multe au fost unităţi Mitsubishi iMiEV, modelul fiind disponibil pe piaţa autohtonă din primăvara anului 2011 la un preţ de circa 36.000 de euro. Parcul românesc de maşini electrice mai include un Citroën C-Zero şi un Nissan Leaf, acesta din urmă fiind înmatriculat anul trecut.

Statul român oferă sprijin cumpără­torilor de maşini electrice de 2.500 de euro, sumă care acoperă în foarte mică măsură preţul ridicat al unui astfel de automobil. Totuşi, reprezentanţii de pe piaţa locală a unor companii precum Renault se aşteaptă ca vânzările de maşini electrice să demareze anul acesta şi să ajungă la ordinul de zeci de unităţi.

Cu o floare nu se face primăvară

Pe de altă parte, înmatriculările de maşini noi nu spun toată povestea parcului auto din România. Numărul acestora a scăzut constant în ultimii ani, chiar înainte de declanşarea crizei economice, deşi taxa de poluare introdusă de autorităţi avea teoretic scopul de a determina cumpărătorii să se orienteze către maşini mai noi.

Mai mult, noul timbru de mediu, care a înlocuit vechea taxă de poluare, prevede un impozit cu până la 90% mai mic decât în varianta precedentă pentru maşinile mai vechi de 10-15 ani, care se încadrează în normele de poluare non-Euro, Euro 1 sau 2. Efectul acestei măsuri s-a văzut în importurile de automobile second-hand, care au avansat cu 50% în luna martie a acestui an, comparativ cu anul precedent. În acelaşi timp, înmatriculările de maşini noi au scăzut cu 30% faţă de martie 2012.

Astfel, deşi statul urmărea împrospă­tarea parcului auto prin casarea maşinilor vechi, vârsta medie a automobilelor care circulă pe şoselele României a crescut de la 10 ani în 2008 la circa 13 ani în prezent. Consecinţa unui parc auto îmbătrânit este mai multă poluare, care nu este compensată de intrările de maşini noi.

În UE, maşinile diesel şi electrice câştigă teren

Tendinţa şoferilor de a se orienta către automobile mai puţin poluante este mai evidentă la nivelul întregii Uniuni Europene, maşinile vândute în 2012 fiind cu 9% mai eficiente decât cele vândute în 2009.  Mai bine de jumătate din automobilele înmatriculate anul trecut în Uniunea Europeană funcţionează pe diesel, iar piaţa electricelor este mult mai dezvoltată la nivel european decât în România.

Numărul de maşini electrice nou-înmatriculate a crescut de 20 de ori în ultima perioadă, de la circa 700 în 2010 la 14.000 în 2012. Cele mai multe dintre maşinile electrice au fost înmatriculate în Franţa şi Germania.

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.