INTERVIU

Maravela & Asociaţii: Piaţa de fuziuni şi achiziţii îşi va continua creşterea. Mediul de afaceri este propice, afacerile antreprenoriale „s-au copt“

10 mai 2018 Autor: Cristina Rosca

Anul 2018 continuă trendul pozitiv al anului trecut în ceea ce priveşte piaţa de fuziuni şi achiziţii, investitorii – atât financiari, cât şi stra­te­gici – fiind in­tere­saţi să pla­seze bani în Ro­mâ­nia, spun Gelu Marave­la, mana­ging partner, şi Alina Popescu, founding partner al casei de avocatură Maravela & Asociaţii. Valoarea pieţei de fuziuni şi achiziţii a sărit de 4 mld. euro anul trecut, peste 200 de tranzacţii fiind semnate în 2017.

„Am avut un început de an dens, după un 2017 efervescent. Există inte­res din partea investitorilor mai ales pentru active de calitate. Mediul de afaceri este propice, iar afacerile antre­pre­noriale «s-au copt»“, spun cei doi avocaţi. Casa de avocatură are şase parteneri, 20 de avocaţi şi personal auxi­liar. Printre cele mai importante tran­zacţii consiliate de Maravela & Asociaţii se numără achiziţia Betty Ice de către Unilever şi preluarea unor active Oltchim de către Chimcomplex Borzeşti. În primul caz casa de avoca­tu­ră a lucrat alături de vânzător, antre­pre­norul Vasile Armenean, pe când în cazul secund a oferit consiliere cumpă­ră­torului, Chimcomplex Borzeşti.

„Cele mai inte­re­sante domenii pen­tru in­vestitori sunt ser­vi­ci­ile me­dicale pri­vate, pentru că există pro­bleme în infrastruc­tu­ra de stat, FMCG-ul – un do­meniu legat de con­sumul privat, pro­ducţia in­dus­tri­ală, agri­cultura şi IT-ul. Am remarcat şi că se încearcă o valo­rificare a de­şeurilor şi trans­for­ma­rea aces­tora în ener­gie. Acest do­me­niu ar putea fi de interes“, mai spun cei doi avocaţi.

Gelu Maravela adaugă că există cel puţin două fonduri de investiţii noi şi mari care prospectează piaţa locală, însă investitorii strategici se uită şi ei către România, statul cu cea mai puternică creştere economică din UE şi cu cel mai important avans al consu­mu­lui privat, de circa 10% anul trecut.

„La polul opus, printre plângerile in­ves­titorilor se numără lipsa infrastruc­turii, lip­sa de cooperare a au­to­rităţilor şi biro­craţia stufoasă.“

În pofida acestor dezavantaje, Alina Po­pescu este de păre­re că piaţa de M & A va continua să crească şi cre­de că până la finalul lui 2018 casa de avo­­catură va continua să aibă un an plin.

„Pe lângă activitatea de M & A, am câştigat clienţi noi pe activitatea de zi cu zi care este foarte importantă, pe termen lung. Practica de concurenţă este şi ea importantă mai ales că în România Consiliul Concurenţei este foarte activ prin comparaţie cu alte state.“

Ea pre­cizează că în fiecare ţară există con­diţii diferite pentru notificarea consiliului când vine vorba de tranzacţii, iar în Ro­mâ­nia pragul este scăzut în com­paraţie cu alte state.

Pragul de notifi­care pe piaţa locală este de 4 milioane de euro cifră de afaceri pentru una dintre părţi şi 10 mil. euro cumulat pentru cei doi actori implicaţi.

„Cele mai importante segmente pentru businessul nostru sunt: fuziuni şi achiziţii, dis­pute resolution, tehnologie, activitatea curen­tă de zi cu zi, insolvenţă şi concurenţă.“

Piaţa avocaturii de business este evaluată la 100-120 mil. euro, departe de maximele din anii de boom 2007-2008. Atunci, avocaţii aveau încasări totale evaluate la 150-160 mil. euro, potrivit estimărilor de la acea vreme. Presiunea mare pe onorarii, numărul redus al tranzac­ţiilor mari şi creşterea concurenţei în special din partea firmelor medii sunt principalele motive care stau în spatele scăderii pieţei avocaturii de business, spun avocaţii din piaţă.

În perioada 2015 – 2017 casele locale de avocatură au avut mai mult de lucru ca urmare a revenirii economiei şi a creşterii interesului investitorilor pentru piaţa locală. Piaţa de fuziuni şi achiziţii şi-a revenit, doar anul trecut au fost încheiate peste 200 de mutări strategice, unele cu o valoare de peste 100 de milioane de euro.

„Noi suntem o firmă care a luat modelul unei firme mari şi l-am aplicat la nivel mic. Pentru o firmă de mai mici dimensiuni deciziile se iau mai rapid, flexibilitatea fiind mai mare. Mai mult, apariţia de noi jucători poate însemna şi case de avocatură nişate pe un anumit segment.“ Gelu Maravela adaugă că există firme mici sau mijlocii care reuşesc să se impună pe o piaţă puternic concurenţială, unde cei mai mulţi jucători sunt locali. Totul depinde de modelul de business.

 

 

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 11.05.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.