Antreprenoriatul made in RO, magnet pentru investitorii străini. Oamenii de afaceri au încasat peste 3 mld. euro pentru afacerile construite în capitalism. Care au fost tranzacţiile de peste 100 mil. euro?

8 feb 2018 Autor: Cristina Rosca

♦ Cele mai mari 50 de exit-uri totale realizate pe piaţa locală de antreprenori le-au adus acestora în buzunare peste 3 mld. euro, potrivit unei analize a ZF, 10 dintre acestea având o valoare de peste 100 de milioane de euro ♦ Există în clasament antreprenori „în serie“ care au vândut mai multe afaceri pentru a o lua însă din nou de la capăt.

„Am observat că antre­pre­norii români preferă să vân­dă şi să o ia apoi de la ca­păt mai degrabă decât să dezvolte un business şi să îl transforme într-un jucător regional, spre exemplu“, spunea în urmă cu circa un an Bruno Leroy, avocat asociat fondator al cabinetului Leroy şi Asociaţii.

Casa de avocatură a lucrat de-a lungul anilor la mai multe tranzacţii care au avut de par­tea vânzătorului un antreprenor local, ce­le mai recente fiind preluarea Alba­lact de că­tre Lactalis şi achiziţia magazi­nelor Yves Rocher de către grupul francez. În cazul pri­mei mutări, familia Ciurtin a încasat circa 70 mil. euro, însă francezii de la Lacta­lis au reuşit prin preluarea Albalact să devină li­derul pieţei locale de lactate. În cazul Yves Rocher, francezii au preluat fran­ciza maga­zi­nelor din România de la omul de afaceri Alexan­dru Răbâncă, acesta din urmă deve­nind la rândul său milionar în euro ca urma­re a acestei mutări estimate la 5 mil. euro.

Şi totuşi, de ce vând antreprenorii ro­mâni businessurile pe care le-au creat în ani şi ani de muncă?

„Din mai multe motive“, spune Flo­ren­tin Banu, unul dintre antreprenorii care au marcat mai multe exit-uri importante. „În primul rând poate fi vorba de faptul că afa­cerea a ajuns la o dimensiune mult prea mare şi atunci trebuie schimbat modelul de la antreprenorial la corporatist. Este nevoie de o structură nouă de business pe care un antreprenor nu o poate duce singur mai departe“, explică el.

Antreprenorul român Florentin Banu (50 de ani) este cunoscut pentru napolita­ne­le Joe şi pentru supermarketurile Artima (acum Carrefour Market). Primul business a fost preluat de elveţienii de la Nestlé, iar cel de-al doilea de fondul de investiţii Enterprise Investors, care apoi l-a revândut lui Carrefour.

Recent, omul de afaceri român a mai făcut un exit, dar parţial, mai exact a atras un grup elveţian - Noventa AG - în acţionariatul producă­to­rului de mase plastice Interpart Production din Timiş.

De aceeaşi părere este şi Cornel Popa, par­tener al casei de avocatură Ţuca Zbârcea & Asociaţii.

„România devine o pia­ţă din ce în ce mai interesantă pentru com­paniile interna­ţionale. Pentru busines­surile româneşti este de multe ori dificil să facă trecerea de la un model antreprenorial la unul corporatist, ceea ce le limitează po­si­bilităţile de inovare şi de dezvoltare.“

Marile companii interna­ţionale au resurse de know-how, organiza­ţio­nale şi de finan­ţa­re care sunt superioare companiilor locale, aşa încât într-o com­pe­tiţie pe termen lung, cel mai frecvent, com­pa­niile interna­ţionale sunt favorizate, adaugă el. „Soluţia de vân­zare a unui busi­ness local în momen­tul în care acesta se află pe un trend pozitiv este pe deplin logică, fie că vânzătorul doreşte să se retragă din afaceri sau să investească în alte domenii.“

Totuşi, au existat şi antre­prenorii care s-au răzgândit pe parcurs.

Există însă şi antreprenori care vând pentru a o lua din nou de la capăt.

„Am spirit antreprenorial şi de aceea mă întorc de fiecare dată în business din nou. Cred că satifacţia dată de muncă este a doua după cea dată de dragoste. La un moment dat nu mai lucrezi pentru bani“, explică Banu.

Antreprenorul mai spune că pot exis­ta şi motive subiective pentru care cineva să îşi vândă businessul, pentru că, de exemplu, s-a plictisit de domeniu şi vrea altceva.

„În plus, un business vine la pachet cu un stres imens, iar când faci o tranzacţie scapi de el. Şi primeşti şi toţi banii odată, iar tu, invariabil te gândeşti că altfel, aceiaşi bani i-ai face în ani şi ani de muncă şi stres.“ Acum antreprenorul caută în piaţă noi oportunităţi de business, chiar în Germania în zona de producţie industrială. Acolo, deşi costul muncii este e patru ori mai mare decât în România, productivitatea este de peste patru ori mai bună decât local.

Pe lista antreprenorilor al căror nume se regăseşte în clasamentul ZF mai mult decât o dată se numără Radu Georgescu (IT) şi Jean Valvis (FMCG). Acesta din ur­mă a vândut brandul de apă minerală Dorna către gigantul american Coca Cola, iar laptele La Dorna l-a cedat către fran­cezii de la Lactalis, încasând în total peste 100 mil. euro, conform datelor existente.

Acum, omul de afaceri are noi pariuri - în agricultură, vin (Domeniile Sâmbureşti) şi apă minerală (Aqua Carpatica). De această dată însă, omul de afaceri a anunţat că păstrează afacerile pentru a le lăsa moştenire generaţiilor viitoare. „Cel puţin cât trăiesc eu familia nu va pierde controlul companiei“, a spus el în mod repetat.

În analiza ZF au fost luate în calcul exiturile totale realizate de antreprenori români sau străini dar care şi-au construit businessurile pe piaţa locală, aceasta fiind baza lor principală. Au fost luate în calcul mutările de după 2005. Un exemplu este antreprenorul Wargha Enayati care a construit businessul Regina Maria din domeniul clinicilor private. El a vândut în mai multe etape, pentru ca în 2015 să iasă definitiv din business.

Cel mai recent exit făcut de un antreprenor local datează de doar câteva zile. Vasile Armenean a vândut producătorul de îngheţată Betty Ice către gigantul Unilever într-o tranzacţie de aproape 100 mil. euro.

„Nu o să ieşim din afaceri, construim în continuare afaceri împreună cu generaţiile viitoare“, răspunde Vasile Armenean la întrebarea de ce a ales să vândă mai degrabă decât să lase moştenire businessul generaţiilor viitoare. El adaugă că „deocamdată avem un plan pentru următorii ani împreună cu Unilever“ atunci când vine vorba de posibile investiţii în alt domeniu. Armenean a reuşit să construiască în mai bine de două decenii o afacere de peste 30 mil. euro, cea mai puternică afacere românească din domeniu.

Zece tranzacţii care au avut la vânzare antreprenori locali au reuşit să treacă de pragul de 100 mil. euro, cea mai mare fiind aceea prin care UPC a cumpărat Astral Telecom de la Horia Ciorcilă şi o serie de antreprenori locali. Era anul 2005, iar valoarea tranzacţiei a fost de 420 mil. dolari.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 09.02.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.