Tranzacţia secolului în IT-ul românesc. Daniel Dines, CEO UiPath: În 2013 ne gândeam să tragem cortina, iar acum suntem în top 3 mondial

6 mar 2018 Autor: Alex Ciutacu

Marius Tîrcă (stânga), CTO (director de tehnologie) şi cofondator al UiPath, şi Daniel Dines, CEO şi cofondator al UiPath, care spune: „Cel mai interesant lucru este că am făcut asta în doi ani şi jumătate pornind de la o echipă de 10 oameni într-un apartament din Delea Veche. În 2013 ne gândeam să tragem cortina şi atunci a fost un moment astral, o sincronizare bună, când am descoperit primul nostru client, care a venit şi ne-a zis că el crede că tehnologia noastră este foarte bună pentru ei – o companie de BPO din India.“

„În momentul acesta este doar începutul pentru piaţa de RPA (Robotic Process Automation). Nu am atins nici 10-20% din piaţa globală. Noi credem că vom construi o companie foarte mare. Investitorii consideră că mai putem creşte de cel puţin cinci-zece ori.“

Start-up-ul UiPath, specializat în dezvoltarea de soluţii pentru automatizarea proceselor interne ale unei companii cu ajutorul roboticii, a obţinut o finanţare de 153 de milioane de dolari în seria B de finanţare, după un an cu o creştere record. Noua finanţare, condusă de fondul de investiţii Accel şi sprijinită de Capital G, fondul de investiţii din spatele Google, şi Kleinder Perkins Caufield & Byers, fondul care a pariat încă de la început pe Amazon, propulsează compania la o evaluare de 1,1 miliarde de dolari.

„În momentul acesta este doar începutul pentru piaţa de RPA (Robotic Process Automation). Nu am atins nici 10-20% din piaţa globală. Noi credem că vom construi o companie foarte mare. Avem o şansă, iar cu investiţiile pe care le avem şi cu fondurile din spatele nostru, putem construi o companie de zeci de miliarde. Investitorii consideră că mai putem creşte de cel puţin cinci-zece ori. În doi-trei ani ne vom lista pe Nasdaq“, a declarat Daniel Dines, CEO şi cofondator al UiPath, în cadrul unei conferinţe de presă. Nasdaq este bursa electronică din SUA, pe care sunt listate peste 3.500 de companii precum Microsoft, Apple sau Dell şi care în prezent are o capitalizare de piaţă de 7.000 de miliarde de dolari.

Anul acesta, compania plănuieşte să mai deschidă un centru în România şi să facă angajări în ţară. „Am văzut că businessul funcţionează, iar în 2018 vom continua ce ştim să facem. Vom deschide în România cel puţin un alt centru de dezvoltare. Vom mai deschide un centru în India şi unul în Seattle. UiPath este o companie mare în momentul ăsta.“

În 2015, UiPath avea 8 angajaţi şi o cifră de afaceri de 1,1 milioane de lei, iar în S1 2017 compania a ajuns la 72 de angajaţi şi afaceri de 13,2 milioane de lei, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe. „Cel mai interesant lucru este că am făcut asta în doi ani şi jumătate pornind de la o echipă de 10 oameni într-un apartament din Delea Veche. În 2013 ne gândeam să tragem cortina şi atunci a fost un moment astral, o sincronizare bună, când am descoperit primul nostru client, care a venit şi ne-a zis că el crede că tehnologia noastră este foarte bună pentru ei – o companie de BPO din India. Oamenii noştri au stat acolo trei luni şi ne-am dat seama că există o piaţă enormă pentru oameni care fac doar lucruri repetitive în fiecare zi. De atunci, lucrurile s-au schimbat pe deplin“.

Astăzi, compania are 590 de angajaţi din 14 ţări, printre care România, India, Franţa, Germania şi Statele Unite, iar până la sfârşitul anului plănuieşte să ajungă la 1.000 de angajaţi.

„Pentru noi este foarte greu să găsim ingineri de software în România la calitatea pe care o vrem noi, dar ţinta noastră este să angajăm cei mai buni 1% ingineri de software din ţară. Este greu să ajungi la ei, de aceea este important să gândeşti global.“

Fondurile care au investit în UiPath sunt aceleaşi fonduri implicate în compania din spatele Google, Alphabet. „Ca să strângem 153 de milioane de dolari a durat doar două luni. Când oamenii se uită la piaţă şi văd o asemenea dinamică, noi am avut de unde alege. Noi am fost într-un moment fericit în care am ales ce ni s-a potrivit nouă şi i-am ales pe Google pentru că tehnologia lor de machine learning şi de inteligenţă artificială este importantă pentru noi, iar ei cred că pot folosi platforma noastră ca să ducă noua tehnologie de inteligenţă artificială către mari companii.“

Compania UiPath s-a făcut prima dată remarcată în 2015 când s-a numărat, alături de DeviceHub şi Traderion, printre cele trei start-up-uri locale de tehnologie care au fost acceptate în acceleratorul Seedcamp din Londra, alături de alte 17 companii din Europa aflate la început de drum. A devenit platforma de RPA cu cea mai mare rată de adoptare, potrivit datelor oferite de companie.

Software-ul UiPath permite implementarea proceselor de automatizare, care promit creşterea productivităţii şi combaterea unor fenomene precum lipsa de forţă de muncă şi îmbătrânirea populaţiei. „În Japonia se întâmplă un lucru foarte interesant care cred că se va întâmpla şi în România. Japonia se luptă cu îmbătrânirea, ceea ce înseamnă că oamenii au o problemă pe piaţa de muncă. Nu găsesc oameni să înlocuiască oamenii care se retrag. Vor să crească vârsta de pensionare tot timpul pentru că nu pot înlocui angajaţii pensionaţi. Pentru ei este o prioritate naţională să folosească RPA. Noi înlocuim cu roboţi oamenii care se retrag, iar pe ceilalţi îi facem mai productivi şi mai valoroşi. Credem într-o colaborare oameni-roboţi“.

„Noi nu înlocuim oameni, noi nu reducem numărul de joburi. Dacă ne gândim la ce face un om zilnic, o să vedem că foarte mare parte din activităţi sunt complet repetitive. Noi eliminăm aceste task-uri repetitive şi esenţa tehnologiei noastre este ca oamenii să colaboreze cu roboţii. Dacă un om face 70% activităţi repetitive, nu le va mai face, în schimb va produce mai multă valoare adăugată. Asta am văzut noi în majoritatea implementărilor pe care le avem“.

În 2017, portofoliul de clienţi UiPath a crescut de la mai puţin de 100 la peste 700. Printre clienţii noi ai firmei se numără BMW Group, Dairy Farm Group, Dentsu, Huawey, Morningstar şi Sumitomo Mitsui Financial Group. Printre clienţii cu care a lucrat compania în ultimii ani se numără giganţi precum BBC, JPMorgan Generali, Swiss Re şi Zurich, Lufthansa, Generali, Telenor şi Dong Energy. „Pe lângă expansiunea geografică, este foarte important şi impactul asupra pieţelor internaţionale. Am ajuns la peste 700 de clienţi dintre care 80% sunt din top Forbes 250, iar din primii 10 din acest top, lucrăm deja cu jumătate. Planurile noastre sunt scalabile, iar până la finalul anului vom avea peste 1.500 de clienţi“, a declarat Alex Mihalciuc, liderul echipei de pre-sale.

„Primii clienţi în România i-am avut în 2017, dar chiar dacă am făcut business-ul în afara României, tehnologia în sine a fost făcută în ţară şi nu e nicio ruşine să spunem asta, e chiar o bucurie şi este cea mai bună tehnologie din lume pentru această industrie. Nu consider totuşi că UiPath este o firmă românească. Nu există nicio firmă globală făcută cu o singură populaţie. E o prostie să crezi că se poate face asta“, a adăugat Daniel Dines.

Referitor la investiţia de 153 de milioane de dolari, Dines spune că scopul fondurilor este acelerarea business-ului. „Noi credem că o să continuăm cu acelaşi ritm de creştere. Întotdeauna am fost pozitivi. Nu am avut neapărat nevoie să ridicăm bani, doar că vrem să accelerăm ritmul de creştere pentru că cea mai rapidă companie e cea care câştigă piaţa. Cine s-ar fi dus în Japonia acum un an? Nu era niciunul dintre competitorii noştri. Am avut noroc să găsim un japonez extraordinar care conduce echipa noastră din Japonia. Când l-am găsit şi am văzut că business-ul merge acolo, am investit masiv. Asta a fost şi strategia noastră de business, strategia lui Gingis Han – Haide să megem şi să cucerim lumea – când oamenii cred că ai o idee bună şi te duci să capturezi o piaţă, chiar se întâmplă“. 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 07.03.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.