Orange contemplează achiziţia AKTA, cel mai mare jucător independent din cablu, o tranzacţie de 150-200 mil. euro

2 apr 2018 Autor: Adrian Seceleanu

♦ Prin preluarea AKTA, Orange ar deveni proprietarul unei reţele fixe care ajunge în casele a sute de mii de clienţi din peste 30 de judeţe. Discuţiile de preluare a AKTA au fost catalizate de negocierile globale dintre Vodafone şi UPC, cu impact şi în România.

Orange, liderul pieţei locale de telefonie mobilă, se află în discuţii pentru achiziţia AKTA, cel mai mare jucător inde­pendent din piaţa de cablu, într-o tranzacţie evaluată la 150-200 mil. euro, care ar putea fi semnată până la finele acestui an, au declarat pentru ZF, sub protecţia anonimatului, mai multe surse din industria de comunicaţii.

„Perspectiva consolidării pieţei prin achiziţia UPC România de către Vodafone şi a formării astfel a unui nou jucător cu operaţiuni fix-mobil a dat un nou ritm discuţiilor de preluare a AKTA. Orange este una dintre companiile aflate în discuţiile de preluare a AKTA şi poate şi cea mai determinată să o finalizeze, pentru că nu are operaţiuni fixe în retail pe baza unei reţele proprii”, a declarat pentru ZF sub protecţia anonimatului o sursă de pe piaţă, familiară cu aceste discuţii.

„Orange, UPC dar şi alţi jucători sunt în discuţiile pentru AKTA. Luând în calcul dina­mica acestora, de această dată un acord chiar s-ar putea semna în acest an. Din paşii făcuţi până acum de Orange rezultă că operatorul este cu adevărat interesat de achiziţie”, a explicat pentru ZF o altă sursă din industrie.

Achiziţia celui mai mare jucător independent de pe piaţa locală de cablu TV, care activează sub brandul AKTA prin două companii - Digital Cable Systems (DCS) şi AKTA Telecom - ar aduce Orange o reţea fixă care ajunge până în casele clienţilor din peste 30 de judeţe, cu aproximativ 700.000 de abonamente la serviciile de cablu TV, internet şi telefonie fixă. AKTA, care are afaceri de peste 50 mil. euro pe an, este un jucător prezent şi pe piaţa de pachete fix-mobil, după ce compania a lansat anul trecut şi servicii mobile, prin intermediul unui operator virtual care foloseşte infrastructura Telekom România.

Contactaţi de ZF, reprezentanţii Orange nu au comentat informaţia.

Dinu Malacopol, CEO şi acţionar minoritar în cadrul AKTA, nu a dorit să comenteze informaţiile, menţionând însă că „există interes pe piaţă din partea mai multor operatori” pentru achiziţia operatorului de cablu. El a refuzat să comenteze datele citate de ZF privind numele operatorilor interesaţi de achiziţie.

Vânzarea AKTA, grup deţinut în proporţie de 65% de fondul de investiţii americano-asiatic Pinebridge şi de mai multe firme şi persoane fizice din România, este un subiect care a apărut de tapet de mai multe ori în prim- plan, începând cu anul 2014, când compania de audit şi consultanţă EY primise un mandat de a identifica un cumpărător. În acest an tranzacţia de vânzare chiar s-ar putea semna, afirmă mai multe surse din piaţă, un factor cheie în această evoluţie fiind jucat de foarte posibila achizi­ţionare a UPC de către Vodafone Româ­nia, ca parte a unui acord negociat la nivel global.

În aceste condiţii, Orange ar deveni singurul jucător mare de pe piaţă care nu ar avea nicio reţea fixă proprie care să ajungă până în casele clienţilor, ci doar abonaţi la un serviciu furnizat prin intermediul infrastructurii rivalilor de la Telekom. În raport cu RCS&RDS, Telekom şi noua entitate Vodafone UPC poziţia Orange ar deveni una fragilă pe piaţa de pachete fix-mobil, comen­tează surse din industrie, care sugerează şi că în aceste condiţii subsidiara francezilor este cea mai interesată de finalizarea achiziţiei.

Orange, care a avut în România afaceri de aproape 1,1 mld. euro anul trecut, este lider detaşat pe piaţa de telefonie mobilă, cu un portofoliu de peste 5 milioane de abonaţi - cel mai mare din piaţă - şi alte aproape 5 milioane de utilizatori de cartele preplătite.

Compania are şi câteva sute de mii de clienţi pentru serviciile de televiziune prin satelit şi a început să ofere din 2016 în mediul urban şi pachete care includ cablu TV şi internet fix pe baza unui acord care îi oferă acces la reţeaua de fibră optică a Telekom din mediul urban.

Gervais Pellisier, CEO adjunct al grupului Orange şi CEO al Orange Europa, declara la începutului acestui an în cadrul unei întâlniri cu media că rirecţia strategică pentru Orange România este expansiunea către piaţa fixă şi furnizarea de servicii către gospodării, nu doar către persoane individuale, iar pentru atingerea acestui ţel, grupul nu se va da înapoi de la nimic. „Pentru noi adevărata ţintă este să fim şi mai prezenţi pe piaţa de servicii fixe şi vom face acest lucru fie prin parteneriate, fie … prin toate mijloacele disponibile. Ce înseamnă prin toate mijloacele? Dacă trebuie să construim reţeaua noastră fixă o vom face, dacă trebuie să cumpărăm nişte jucători mai mici de pe piaţă, o vom face”, a spus Pellisier.

AKTA a anunţat anterior că are pentru 2018 un buget de investiţii de 10 mil. euro, care va fi alocat în mare parte extinderii infrastructurii de comunicaţii şi unor „mici” achiziţii.

Anual românii plătesc aproximativ 3,5 miliarde de euro pe servicii de comunicaţii şi TV, dintre care cea mai mare sumă este alocată telefoniei mobile, peste 2,2 miliarde de euro. Cei mai mari jucători de pe piaţă sunt Orange, grupul Telekom, Vodafone, RCS&RDS, UPC şi AKTA.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 03.04.2018

Read this article in English on www.ZFEnglish.com
Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.