Tranzacţia prin care olandezii de la Damen urma să preia 51% din acţiunile Daewoo la şantierul naval din Mangalia este „în aer“

11 ian 2018 Autor: Mirabela Tiron

Statul a amânat până acum să îşi exercite dreptul de preemţiune, dar premierul dă asigurări că „îl vom lua“. „Vom avea un şantier al statului".
 
Tranzacţia prin care olandezii de la Damen urma să preia 51% din acţiunile Daewoo la şantierul naval din Mangalia, aprobată anul trecut de Consiliul Concurenţei, este “în aer” dat fiind că statul încă analizează tranzacţia şi se gândeşte să îşi exercite dreptul de preemţiune, decizie amânată până acum.
 
Ministerul Economiei a prezentat Guvernului situaţia la zi în care se află şantierul din Mangalia, comenzile existente, valoarea datoriilor, urmând ca aceasta să fie analizată, iar până la finalul lunii ianuarie statul să ia o decizie,  potrivit unor surse din Ministerul Economiei. Oficialii Damen şi Daewoo nu au răspuns solicitării ZF.
 
Deşi partea coreeană a iniţiat discuţiile pentru vânzarea acţiunilor deţinute la şantierul din Mangalia încă din 2016, statul nu şi-a exprimat până acum interesul în  cumpărarea pachetului majoritar.
 
Acum, după ce Daewoo a bătut anul trecut palma cu olandezii de la Damen, statul se gândeşte să îşi exercite dreptul de preemţiune.
 
La finalul anului trecut, Ministerul Economiei transmitea către ZF că în AGA SN 2 Mai Man­galia din 19.10.2017 s-a hotărât amânarea exer­citării dreptului de preferinţa al SN 2 Mai SA Mangalia şi mandatarea conducerii societăţii să solicite Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) completarea informaţiilor privind preţul propus şi celelalte condiţii ale vânzării. Mai mult, Ministerul Economiei transmitea că opţiunea privind exercitarea dreptului de preferinţă trebuie să ia în calcul situaţia dificilă în care se află şantierul, ce înregistrează pierderi mari începând din anul 2009.  Datoria societăţii se ridica  la finalul lui 2016 la peste 1,2 mld dolari, din care peste 420 mil. dolari către acţionarul majoritar DSME. Ministerul Economiei solicitase Damen informaţii privind intenţiile acestuia referitoare la implicarea în activitatea viitoare a şantierului din Mangalia.
 
Prima reacţie oficială cu privire la soarta şantierului naval din Mangalia a venit miercuri din partea premierului Tudose, care a declarat în cadrul unui post TV că statul român vrea să îşi exercite dreptul de preemţiune şi să cumpere 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval Mangalia.
 
Compania Daewoo Mangalia Heavy Industries este controlată de grupul Daewoo şi de compania locală şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia, la care Ministerul Economiei are 93,9% din acţiuni. Statul are astfel indirect 49% din acţiunile Daewoo Mangalia Heavy Industry.
 
„Am încercat şi se pare că vom reuşi să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval şi am zis să ne exercităm dreptul de preemţiune la vânzare. Şi am constatat cu specialişti de la Justiţie şi Finanţe că statul român nu ştie să facă lucrul acesta. O săptămână ne-am chinuit să vedem cum poate statul român să cumpere acţiuni să avem şantier maritim. Vă spun că îl luăm. Vom avea un şantier al statului“, a declarat premierul Mihai Tudose, la Antena 3. El a mai spus că ţara trebuie să aibă capacitatea de a produce şi a asigura mentenanţa unor nave.
 
Grupul olandez Damen, care deţine şantierul naval din Galaţi, a semnat anul trecut un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziţionarea cotei sale majoritare în şantierul Daewoo din Mangalia), cel mai mare jucător local din construcţia de nave. Damen urma să plătească  26 milioane de dolari pentru pachetul majoritar. Olandezii nu precizau anul trecut dacă au în plan să preia şi pachetul controlat de statul român la şantierul din Mangalia, ci doar menţionau că au avut întâlniri cu reprezentanţi ai Guvernului în vederea cooperării la şantierul naval şi pentru dezvoltarea industriei.
 
Consiliul Concurenţei a autorizat la finalul anului trecut tranzacţia prin care grupul Damen din Olanda urma să preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA ((DMHI).
 
Şantierul naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI) este cel mai mare jucător de pe piaţa constructorilor de nave, cu o cifră de afaceri de 2 mld. lei în 2016,  în uşoară creştere faţă de nivelul înregistrat cu un an în urmă. Şantierul a raportat însă pierderi de 483 mil. lei în 2016, faţă de 515 mil. lei cu un an în urmă şi a funcţionat cu 2.400 de angajaţi, faţă de aproape 2.600 în 2015, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.  În perioada 2009-2016 pierderi totale de circa 2,7 miliarde de lei (600 de milioane de euro), potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.
 
Olandezii de la Damen sunt prezenţi pe piaţa locală prin şantierul naval Damen Galaţi, care a  reuşit să intre pe locul doi în 2016 în topul celor mai mari constructori de nave. Damen Galaţi, controlat de compania olandeză Damen Group, a raportat afaceri de 548 mil. lei în 2016, faţă de 470 mil. lei cu un an în urmă şi un profit net de doar 1,1 mil. lei în 2016  faţă de circa 25 mil. lei în 2015, arată datele de la Ministerul de Finanţe.
 
Divizia navală a Daewoo a început discuţiile pentru vânzarea şantierului încă din 2016, ca parte a strategiei de a restructura divizia mondială.  
 
La mijlocul lui 2015, şantierul din Mangalia era ameninţat cu „lichidarea“ de către Korea Development Bank (KDB), cel mai mare acţionar al firmei care controlează şantierul. Oficialii Korea Development Bank făceau referire la pierderile uriaşe, de 2,5 mld. dolari, pe care le are grupul coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.
 
Cei mai mari cinci constructori de nave de pe piaţa locală, Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), Damen Galaţi, Vard Tulcea, Vard Brăila şi şantierul naval Constanţa, au avut în 2016 afaceri totale de 3,2 miliarde de lei (715 milioane de euro), faţă de 3,7 miliarde de lei anul anterior (840 mil. euro), potrivit ultimelor date.  
 
 
 
În AGA s-a decis altceva
 
În cea mai recentă AGA, din 19.12.2017, s-a votat împotriva exercitării dreptului de preferinţă, motivat de faptul că nu a fost obţinută aprobarea Guvernului României  până la această dată, având în vedere faptul că, potrivit hotărârii AGA din 19.10.2017, DSME (Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering - n. red.) a fost notificată   în privinţa prelungirii termenului, arată datele din ultimul raport publicat de companie pe Bursă.
 
 
 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 12.01.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.