Situaţie critică la Daewoo Mangalia. Statul întârzie să ia o decizie şi caută „cei mai favorabili termeni“ între Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia). Cel mai mare şantier naval din România lucrează acum doar ca subcontractor pentru Vard Tulcea

12 mar 2018 Ziarul Financiar

♦ 700 de oameni nu au front de muncă, şantierul mai are de lucru doar ca subcontractor şi asigură secţii de nave pentru şantierul Vard din Tulcea, controlat de grupul italian Fincantieri l Ministrul economiei încă poartă negocieri pentru „cei mai favorabili termeni“ ♦  Olandezii de la Damen subliniază că „este o întârziere în proces“, dar că speră la un „rezultat de succes“ ♦  Ministrul de resort, discuţii şi cu italienii de la Fincantieri, care deţin în România şantierele din Tulcea şi Brăila.

Statul întârzie de mai bine de jumătate de an să ia o decizie cu privire la soarta şantierului naval Daewoo-Mangalia Heavy Indus­tries, cel mai mare constructor de nave din România, ceea ce afectează activitatea companiei şi implicit angajaţii.

Constructorul de nave are nevoie urgentă de măsuri de redresare după ce în perioada 2009-2016 a adunat pierderi totale de circa 2,7 miliarde de lei (600 de milioane de euro). Vineri, sindicaliştii s-au întâlnit cu Dănuţ Andruşcă, ministrul economiei, pentru a cere lămuriri legate de ce se va întâmpla la şantier, în contextul în care „700 de salariaţi nu mai au front de lucru, acum şantierul lucrează doar ca subcontractor pentru Vard Tulcea, nu mai are alte comenzi, nu are cine să asigure contracte noi, situaţia este critică“, după cum a declarat pentru ZF Eugen Arsenie, vice­preşedintele sindicatului liber „Navalistul“.

Negocieri se poartă în continuare cu olandezii de la Damen, grupul care a semnat un contract anul trecut cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (inclusiv se discută cedarea de către Damen a unui pachet de 2% către stat în cazul în care se va finaliza tranzacţia cu Daewoo-astfel statul va ajunge la pachet majoritar, potrivit surselor din minister). Statul s-a angajat în discuţii, prin Ministerul Economiei, şi cu italienii de la Fincantieri (companie ce deţine şantierele navale Vard Tulcea şi Vard Brăila) pentru un posibil parteneriat. De altfel, în prezent şantierul Daewoo Mangalia are de lucru doar ca subcontractor al Vard Tulcea.

Surse din piaţă afirmă că interesul statului ar fi să ajungă la o participaţie majoritară de 51% la şantierul Daewoo Mangalia, iar restul să fie deţinut de un investitor strategic.

Oficialii Fincantieri nu au răspuns solicitării ZF, ci doar reprezentanţii grupului olandez Damen.

„Este o întârziere în proces, dar în continuare lucrăm spre a obţine un rezul­tat de succes. La momentul de faţă nu avem alte comentarii de făcut“, a transmis Ben Littler, communications adviser al grupului olandez Damen Shipyards, la solicitarea ZF.

Grupul olandez Damen Shipyards, care deţine şantierul naval din Galaţi, a semnat anul trecut un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziţionarea cotei sale majoritare (51%) în şantierul Daewoo din Mangalia, cel mai mare jucător local din construcţia de nave. Damen urma să plătească 26 de milioane de dolari pentru pachetul majoritar. Mai mult, Consiliul Concurenţei a autorizat la finalul anului trecut tranzacţia prin care grupul Damen din Olanda urma să preia Daewoo Mangalia Heavy Industries SA ((DMHI)

Statul a intervenit în această tranzacţie, incapabil să ia o decizie clară legată de soarta şantierului, a trecut de la „am încercat şi se pare că vom reuşi să răscumpărăm 51% din acţiunile pe care le deţine Daewoo la şantierul naval şi am zis să ne exercităm dreptul de preemţiune la vânzare“ (după cum afirma fostul premier Mihai Tudose) la „negocieri într-un stadiu avansat cu investitorul strategic (fără a numi care este investitorul strategic)“, după cum a transmis Ministerul Economiei.

„Partea română este în continuare în interiorul termenului legal de exercitare a dreptului de preempţiune. Ministrul economiei Dănuţ Andruşcă alături de aparatul de lucru din minister au purtat şi poartă mai multe discuţii cu investitorul strategic interesat de şantierul DMHI Mangalia. Negocierile se află într-un stadiu avansat. Dorinţa ministrului economiei este ca aceste negocieri să se finalizeze într-un interval de timp cât mai scurt. Nego­cie­rile se poartă pentru a identifica cei mai favo­rabili termeni şi în cele mai favorabile con­diţii pentru statul român. În acest mo­ment al discuţiilor, alte informaţii re­feritoare la negocieri nu pot fi făcute publice din motive de confidenţialitate.

La finalul procedurii, opinia publică va fi informată pe larg şi în detaliu în legătură cu rezultatul negocierilor şi cu viitorul şantierului DMHI Mangalia. Totodată, ministrul economiei a purtat în toată această perioadă un dialog constant cu sindicatele din şantierul DMHI Mangalia şi este la curent cu situaţia din şantier.

În acest context, dorinţa expresă a ministrului Andruşcă este ca negocierile să fie finalizate în cel mai scurt timp, pentru a readuce siguranţa în rândul angajaţilor şantierului“, au transmis către ZF oficialii Ministerului Economiei.

În prezent, şantierul naval Daewoo Man­­­galia este controlat de grupul sud-co­reean Daewoo şi de statul român prin com­pa­nia Şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia, la care Ministerul Economiei are 93,9% din ac­­­ţiuni, deci controlează 49% din acţiunile Dae­woo Mangalia Heavy Industry.

Oficialii Daewoo Shipbuilding & Ma­ri­ne Engineering nu au răspuns solicitării ZF. Din 2016 Daewoo încearcă să vândă pa­che­tul majoritar la şantierul din Mangalia.

 Mai mult, la mijlocul anului 2015, şantierul cu 2.400 de angajaţi, era chiar ameninţat cu li­chi­­darea de către Korea De­ve­lo­p­ment Bank (KDB), cel mai mare acţionar al firmei care controlează şantierul.

În România, cei mai mari cinci constructori de nave activi pe piaţă sunt Daewoo Mangalia, Damen Galaţi, Vard Tulcea, Vard Brăila şi Şantierul Naval Constanţa, cei cinci controlând circa 80% din piaţa construcţiei de nave, estimată la 3 miliarde de lei anual.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.03.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.