INTERVIU. Gustavo Navarro, managing director

Producătorul de ciment CRH: Ne uităm la oportunităţi de achiziţii sau extinderi în România, dar totul depinde de infrastructură

13 mai 2018 Autor: Alina-Elena Vasiliu

„Ne îngrijorează situaţia drumurilor din România. Nu văd o îmbunătăţire a stării infrastructurii în următorii doi ani în România, dar cred că după acest termen lucrurile vor evolua. În doi ani, va fi un adevărat boom în infrastructură aici”

„Ne uităm la oportunităţi în zona materialelor de construcţii, prin achi­zi­ţii sau extinderi. La ni­vel mondial, CRH face tran­­zacţii anual, aşa că nu excludem posi­bili­tatea uneia şi în Ro­mâ­nia, în 2018 sau în 2019. Totul depinde însă de investiţiile în infras­tructură”, spune Gus­ta­vo Na­varro, managing director al CRH România.

Compania are în România două fabrici, la Hoghiz şi Medgidia, alături de o staţie de măcinare la Târgu Jiu. Pentru următorii trei ani, irlandezii vor să investească în special în unitatea de producţie din Medgidia în surse alternative de energie, pentru a reduce costurile în acest sector.

În fabrica din Hoghiz, CRH vrea să investească în echipamente, iar ca urmare a banilor alocaţi în această direcţie, va creşte şi capacitatea de producţie a fabricii cu circa 5-10%.

În total, cele două fabrici ale CRH au o capacitate de 3,2 milioane de tone de ciment pe an. Toate proiectele de expansiune a irlandezilor în România sunt însă în strânsă legătură cu starea infrastructurii, un capitol la care România mai are mult de recuperat pentru a ajunge la nivelul celorlalte ţări europene.

„Ne îngrijorează situaţia drumurilor din România. Nu văd o îmbunătăţire a stării infrastructurii în următorii doi ani în România, dar cred că după acest termen lucrurile vor evolua. În doi ani, va fi un adevărat boom în infrastructură aici”, spune Gustavo Navarro.

Între timp însă, compania se confruntă frecvent cu probleme cauzate de starea proastă a drumurilor.

„În fiecare săptămână avem un accident în care sunt implicate maşinile care transportă produsele noastre pe drumurile din România, din cauza infrastructurii. Noi vindem în toate zonele ţării, dar centrul şi nord-vestul ţării atrag cea mai mare cerere.”

Compania are contracte cu 25 de trans­portatori locali, majoritatea asi­gurând transportul doar pe regiuni, nu dintr-un capăt în altul al ţării. Deşi contractele sunt încheiate între CRH şi compania transportatoare, clientul final este cel care suportă cheltuielile.

România are o pondere foarte mică în portofoliul irlandezilor de la CRH, de sub cinci procente, însă potenţialul de dez­­voltare este mai mare decât în alte ţări, unde prezenţa companiei este mai mare.

„Serbia, Slovacia, Ungaria, Ucraina sunt pieţe mature, importante pentru CRH, însă potenţialul de creştere este mult mai mare în România.”

În vara anului 2015, producătorul irlan­­dez de materiale de construcţii CRH a cumpărat activele Lafarge Ro­mâ­nia în contextul fuziunii dintre Lafar­ge şi Holcim la nivel global. CRH a pre­luat atunci de la Lafarge uzinele de ci­ment de la Medgidia şi Hoghiz, staţia de măci­nare de la Târgu Jiu, precum şi mai multe cariere, balastiere şi staţii de betoane. „În anii dinaintea preluării fabricilor de către CRH, cei de la Lafarge nu investiseră prea mult în ele, astfel că am fost nevoiţi să facem noi investiţii mai mari în modernizarea lor”, spune Gustavo Navarro.

Din grupul CRH în România fac parte firmele CRH Ciment – divizia prin­cipală, respon­sabilă cu pro­duc­ţia şi comer­ciali­zarea cimentului, Elpreco – pro­­ducţia de BCA, şi Fero­beton – prin care se pro­duc prefabricate, seg­ment în care CRH ar vrea să se ex­tindă. CRH lucrea­ză cu 1.300 de anga­jaţi, la o rată de înlo­cuire de 5% din salariaţi anual.

Toată producţia de ciment pe care CRH o realizează în România merge către piaţa locală, costurile de transport fiind prea mari pentru a trimite şi la export.

În 2017, CRH România şi-a majorat sensibil cifra de afaceri faţă de anul anterior, după cum spune Navarro, care nu a dorit să precizeze care au fost exact re­­zultatele financiare. Potrivit datelor de pe site-ul Ministerului de Finanţe, CRH Ciment – cea mai mare companie din grup, a avut în 2016 afaceri de 815,6 mi­lioane de lei, la un profit de 87 de milioane de lei. Elpreco a adus 113 mi­lioane de lei la businessul grupului, iar Ferobeton a realizat în acelaşi an o cifră de afaceri sub 100.000 de lei.

Pentru 2017, Gustavo Navarro, directorul general al CRH România estimează tot o creştere uşoară a întregului business.

Piaţa cimentului ar putea creşte cu doar două procente în 2018, potrivit estimărilor patronatului din industria cimentului CIROM, în condiţiile în care investiţiile în infrastructură nu vor avansa semnificativ anul acesta, iar din domeniul imobiliar doar rezidenţialul are perspective mai mari de creştere. În 2017, piaţa cimentului din România a marcat un avans de 6,6%, ajungând la un volum 8,4 milioane de tone. Sectorul cimentului este dominat de trei mari companii – Holcim, membru al grupului franco-elveţian LafargeHolcim, germanii de la HeidelbergCement şi irlandezii de la CRH.

 

Cine este Gustavo Navarro

♦ Gustavo Navarro este directorul general al CRH România din iunie 2016, când l-a înlocuit pe fostul ministru al economiei Costin Borc. Navarro, de origine argentiniană, a lucrat ca CEO şi CFO şi pentru concurenţii de la Holcim, în Rusia, Serbia şi Ucraina.

♦ „Când am venit pentru prima dată în România, acum circa 20 de ani, această ţară era foarte săracă. Între timp, a evoluat foarte mult, chiar şi în ceea ce priveşte infrastructura, chiar dacă românii nu consideră neapărat că a evoluat”, spune Gustavo Navarro.

♦ Contractul lui la conducerea CRH se va încheia în patru ani, iar executivul spune că cel mai probabil nu va prelua un al doilea mandat, însă nu exclude complet această posibilitate.

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 14.05.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.