BCA

O piaţă care aşteaptă fuziuni, achiziţii şi exit-uri

30 apr 2013 Autori: Ioan Dornescu , Cristi Moga

Piaţa de BCA, disputată de opt producători cu nouă fabrici funcţionale, a rămas pe minus anul trecut şi ar putea face obiectul unor consolidări, prin fuziuni şi achiziţii. În plus, industria de profil este expusă şi la repoziţionări, în condiţiile în care unii jucători ar putea renunţa la fabricarea acestui produs, potrivit companiei de cercetare InterBiz research & consulting.

Piaţa de BCA s-a diminuat anul trecut cu 8% în volum şi cu 10% în valoare, până la 2,1 milioane de metri cubi şi 71 milioane de euro (preţ pro­du­că­tor), în principal din cauza scăderii lu­cră­rilor de construcţii noi, atât la clădiri rezi­denţiale, cât şi nerezidenţiale, potrivit companiei de cercetare InterBiz, care estimează că în acest an piaţa va înregistra o nouă scădere în volum, de 3%. Exporturile de BCA au crescut anul trecut cu aproape 60% faţă de 2011, până la trei milioane de euro, în vreme ce importurile s-au diminuat cu 45%, până la un milion de euro, conform sursei citate.

„În opinia noastră, în acest moment fabricile existente acoperă necesarul de consum de BCA şi chiar pentru următorii 4-5 ani. Cu siguranţă piaţa se va consolida, în sensul unor noi fuziuni şi achiziţii. Pe de altă parte, vor fi şi repoziţionări ale unor producători şi chiar ar putea renunţa la producţia de BCA. Credem că, la maturitate, pe piaţa de BCA din România nu vor fi mai mult de patru firme ce ar putea deţine 10 fabrici“, arată reprezentanţii InterBiz.

Supracapacitatea de producţie este constatată şi de jucătorii din domeniu, care consideră însă că piaţa a reintrat pe un trend de creştere.

„Există o diferenţă reală între cererea din piaţă şi oferta de materiale de zidărie. Astfel, ajungem în punctul în care anumite capacităţi de producţie nu au o acoperire reală în cererea din piaţă. Chiar dacă lucrurile au evoluat mult şi suntem pe un trend ascendent, investitorii sunt în continuare foarte precauţi. Accesul la diverse surse de finanţare este în continuare greoi, însă au existat şi investitori care au identificat soluţii de creştere chiar şi în aceste condiţii. De exemplu, dezvoltatorii imobiliari nu au mai demarat proiecte de mari dimensiuni, ci au optat pentru construcţii în faze, urmând să asigure fondurile pentru fazele secundare ale diverselor proiecte din înca­să­rile realizate în prima etapă“, afirmă Marius Dragne, CEO-ul companiei Xella Ro, referindu-se la principalele probleme cu care se confruntă produ­cătorii de profil în actuala perioadă.

Producătorul german de BCA Xella a inaugurat prima fabrică din România în 2010, în urma unei investiţii de 32 milioane euro. Dragne afirmă că unitatea are o capacitate a liniilor de fabricaţie de aproximativ 400.000 de metri cubi, iar în prezent se lucrează la o capacitate optimizată. „Nu am ajuns însă în punctul în care să fim nevoiţi să producem la întreaga capacitate. E un traseu firesc. Ne adaptăm linia de producţie anual, în funcţie de evoluţia cererii pentru produsele noastre şi de dezvoltarea reţelei de distribuţie. (...) Vom ajunge şi în punctul în care să folosim întreaga capacitate instalată. Practic, am realizat o investiţie pe care am gândit-o pe termen lung“, a spus reprezentantul Xella.

Vânzările Xella în România au crescut anul trecut cu 27%, până la aproximativ 9 mil. euro, potrivit datelor fur­niza­te de reprezentanţii companiei, care mi­­zează şi în 2013 pe un avans important al vânzărilor. În 2011 afacerile companiei s-au plasat la 30,7 milioane lei (7,2 milioane euro), conform datelor raportate la Ministerul de Finanţe.

 

Locuinţe adaptate cererii

Dragne afirmă că piaţa de profil are un important potenţial de creştere, chiar dacă evoluţiile din ultimii ani nu au confirmat acest fapt. Astfel, începutul de an a fost caracterizat de o activitate mai mare în construcţii, ceea ce dă speranţe pentru evoluţia întregului sector de profil, a continuat el.

„Noi ne-am stabilit în mod clar ca obiectiv depăşirea performanţelor înregistrate în 2012. Rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile pe parcursul anului. În acest domeniu de activitate sunt mulţi factori care pot influenţa decisiv evoluţia unei pieţe“, a spus reprezentantul Xella.

În ultimii ani peste 50% din volumul vânzărilor companiei au mers către dezvoltări rezidenţiale noi sau reconversii şi renovări de proiecte existente.

„Livrările de locuinţe noi sunt în continuare în scădere, însă trebuie remarcat că anul trecut a fost înregistrată o frânare a ritmului de descreştere în cadrul acestui segment. Au apărut între timp o serie de dezvoltatori care au gândit proiecte de locuinţe adaptate cererii din piaţă. Aceştia livrează imobile la preţuri care se încadrează în limitele impuse de programul Prima Casă. Practic au venit cu produse croite pe cererea din piaţă. Ultimele date referitoare la acest program relevă faptul că anul trecut a crescut ponderea locuinţelor noi achiziţionate. Acesta este un semn pozitiv pentru piaţă“, a afirmat CEO-ul Xella România.

Potrivit lui, consumul de BCA din acest an va înregistra un volum similar cu cel consemnat anul trecut, într-o variantă optimistă, dar este dificil de spus dacă piaţa va reuşi să se menţină la un nivel similar şi din punct de vedere valoric având în vedere competiţia accentuată la nivel de preţuri.

 

Celco Vrea un plus de 5%

La fel ca anul trecut, lucrările de construcţii au demarat în 2013 într-un ritm încetinit, cauzat de incertitudine şi de lipsa fondurilor necesare iniţierii de noi proiecte, afirmă Niculae Duşu, preşedintele companiei Celco.

„Piaţa materialelor de zidărie a înregistrat în anul 2012 o scădere a cantită­ţilor comercializate cauzată în primul rând de începutul de sezon îngreunat de condiţiile meteo, dar şi de scăderea investiţiilor în sectorul rezidenţial, pe fon­dul reducerii puterii de cumpărare a beneficiarilor. Producă­torii de BCA care acţionează pe unul dintre cele mai dinamice şi concurenţiale segmente ale pieţei construcţiilor au aplicat pârghii prin care au reuşit să compenseze volumele reduse din primul trimestru cu cantităţile suplimentare solicitate de către clienţi în următoarele luni, înregistrându-se la nivel naţional, potrivit aprecierilor noastre, o diminuare atât cantitativă, cât şi valorică a pieţei de BCA de 8% faţă de anul 2011, ajungând la aproximativ 65 milioane euro“, a spus Duşu.

Afacerile companiei, care produce şi var, adezivi sau mortare uscate, s-au menţinut anul trecut la nivelul din 2011, când rulajul s-a ridicat la circa 87 milioane lei (20,5 mil. euro). Pentru acest an, Celco speră  la o uşoară creştere a cifrei de afaceri şi la menţinerea sau chiar la avansul cotei de piaţă pentru toate tipurile de produse fabricate din portofoliu.

„În perioada actuală, datorită provocărilor cu care se confruntă sectorul con­strucţiilor, ne propunem uşoare creş­teri ale volumelor produse prin îmbună­tăţirea ofertei de produse şi alinierea capacităţilor de producţie la cele mai recente inovaţii din domeniu“, declară Niculae Duşu, preşedintele Celco.

În 2013, fabrica de BCA a Celco va aniversa 40 de de la punerea în funcţiune, unitatea având în prezent o capacitate anuală de producţie de aproximativ 360.000 metri cubi.

Compania deţinută de verii Niculae şi Ion Duşu vizează în acest an majorarea cu 5% a volumelor de BCA vândute pe plan local şi pe pieţele limitrofe, pentru acest obiectiv Celco investind în rebranding şi diversificarea gamei de produse.

Pe segmentul de BCA mai activează companii precum Elpreco, Macon, Prefab, Prefabricate Vest, Soceram sau Somaco Grup Prefabricate.

În 2013, fabrica de BCA a Celco va aniversa 40 de ani de la punerea în funcţiune, având în prezent o capacitate anuală de producţie de circa 360.000 mc

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.