Au trecut trei luni de la anunţul Ministerului Economiei privind finalizarea negocierilor la şantierul naval din Mangalia. De ce nu s-a făcut încă tranzacţia între olandezii de la Damen şi coreenii de la Daewoo?

joi, 20:07 Autor: Mirabela Tiron

„O finalizare rapidă a tranzacţiei este acum prioritatea noastră, iar Damen aşteaptă ca toate procedurile de la nivelul Guvernului României să fie finalizate cu succes.“

Situaţia de la şantierul naval din Mangalia, cel mai mare constructor de nave din ţară, continuă să fie incertă, în condiţiile în care nici la trei luni de la anunţul legat de finalizarea negocierilor între părţi nu s-a încheiat tranzacţia între olandezii de la Damen şi coreenii de la Daewoo. Încă se mai aşteaptă îndeplinirea unor proceduri, afirmă o sursă apropiată tranzacţiei.

Olandezii de la Damen susţin doar, ca şi în ultimele declaraţii, că prioritatea o reprezintă finalizarea tranzacţiei, fără a oferi însă o explicaţie legată de întârzierea în schimbul de acţiuni.

„Damen este mulţumit de con­cluzia discuţiilor avute cu co­mi­tetul de negociere. O fina­li­zare rapidă a tranzacţiei este acum prioritatea noastră, iar Damen aşteaptă ca toate pro­cedurile de la nivelul Guvernului României să fie finalizate cu succes“, au transmis către ZF reprezentanţii Damen Olanda, fără a preciza la ce proceduri se referă. Oficialii Daewoo nu au transmis niciun comentariu la solicitarea ZF.

Reprezentanţi de la biroul de comunicare al Ministerului Eco­nomiei au transmis că ulti­mul pas a fost aprobarea condi­ţiilor asocierii între Şantie­rul Naval 2 Mai şi Damen la final de iunie, însă schimbul de acţiuni nu s-a realizat, fără a preciza de ce anume.

Acţionarii şantierului naval din Mangalia s-au întâlnit pe 22 iunie într-o nouă şedinţă pentru aprobarea condiţiilor asocierii între societatea Şantierul Naval 2 Mai Mangalia şi B.V Holding Damen din Olanda în cadrul societăţii mixte Daewoo Mangalia Heavy Industries SA în vederea implementării condiţiilor stabilite de AGA din data de 2 aprilie 2018. Pe agendă a fost trecută aprobarea datei de 11 iulie ca dată de înregistrare, de identificare a acţionarilor asupra cărora se răsfrâng efectele hotărârii, potrivit documentului publicat recent pe bursă.

„Toţi aşteptam finalizarea tranzacţiei, 100 de oameni şi-au prelungit şomajul tehnic sau concediul fără plată, pe reparaţii avem activitate, dar nu şi pe producţie nave. Se aşteaptă aprobarea proiectului de lege pentru modificarea art.1, alin. 3 din Ordonanţa de Urgenţă 109/2011 privind guvernanţa corporativă, dat fiind că Damen vrea să numească preşedintele şi nu statul“, a spus Laurenţiu Gobeajă, preşedintele Sindicatului Liber Navalistul de la Şantierul Naval Mangalia (DMHI). În prezent, şantierul naval din Mangalia asigură lucrări de reparaţii de nave şi lucrează şi pentru corpuri de nave pentru Vard.

Mihai Andrei, directorul general al şantierului naval din Mangalia, afirma în cele mai recente declaraţii că aşteaptă să se clarifice lucrurile şi ca viziunea noilor acţionari să se concretizeze, ca şantierul să înceapă să atragă clienţi noi.

La finalul lunii martie de anul acesta, oficialii Ministerului Economiei anunţau că s-au finalizat negocierile, că statul român va deveni acţionar majoritar la Şantierul Naval DMHI Mangalia, cu un pachet de 51%, înţelegerea fiind ca olandezii de la Damen Shipyards Group să cesioneze cu titlu gratuit 2% din acţiuni după ce vor prelua pachetul de 51% de la Daewoo. Paşii anunţaţi în martie vizau ca Şantierul Naval 2 Mai S.A Mangalia să renunţe la exercitarea dreptului de preferinţă (ceea ce s-a întâmplat) cu privire la achiziţia pachetului de acţiuni deţinut de Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering la societatea Daewoo Mangalia Heavy Industries S. A Mangalia, urmând ca ulterior Damen Shypyards Group să cesioneze, cu titlu gratuit, către Şantierul Naval 2 Mai SA 2% din pachetul de acţiuni, astfel încât structura de acţionariat a Societăţii Mixte care rezultă în urma asocierii să fie de 51% Şantierul Naval 2 Mai SA, 49% Damen Shipyards Group.

Situaţia de la şantierul din Mangalia  continuă să fie delicată în condiţiile în care constructorul  a finalizat anul trecut cu afaceri de 988 de milioane de lei, la jumătate faţă de nivelul raportat în anul anterior, în timp ce numărul de angajaţi a ajuns pentru prima dată în ultimii ani la sub 2.000 de persoane, cu 400 de salariaţi în minus faţă de anul 2016, arată datele făcute publice. În perioada 2009-2016, compania  a adunat pierderi totale de circa 2,7 miliarde de lei (600 de milioane de euro).

Grupul olandez Damen Shipyards, care deţine Şantierul naval din Galaţi, a semnat anul trecut un contract cu Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) pentru achiziţionarea cotei sale majoritare (51%) în Şantierul Daewoo din Mangalia, cel mai mare jucător local din construcţia de nave.  Damen este prezent în România prin Şantierul naval Damen Galaţi, care a reuşit să intre pe locul doi în 2016 în topul celor mai mari constructori de nave.

În România, cei mai mari cinci constructori de nave, Daewoo Mangalia, Damen Galaţi, Vard Tulcea, Vard Brăila Şi Şantierul Naval Constanţa, controlează circa 80% din piaţa construcţiei de nave.

 

 

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.07.2018

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.