Schimbă „barca“ după trei ani de zbucium şi o ameninţare cu lichidarea. Olandezii de la Damen preiau pachetul majoritar de acţiuni la şantierul naval din Mangalia

duminică, 17:53 Autor: Mirabela Tiron

♦Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută publică, dar ar putea ajunge la 40-70 de milioane de dolari, potrivit datelor din piaţă ♦Olandezii nu au precizat dacă au în plan să preia şi pachetul controlat de statul român la şantierul din Mangalia.

Grupul olandez Damen, care de­ţi­ne şantierul naval din Galaţi, îşi consolidează poziţia în industria lo­cală de nave prin preluarea pachetului majoritar de acţiuni al şantierului naval Daewoo Mangalia Heavy Industries (DMHI), liderul pieţei construc­torilor de nave.

„Prin preluarea pachetului majoritar la şan­tierul naval din Mangalia, Damen îşi va întări poziţia în construcţia şi repararea de nave“, po­trivit oficialilor grupului Damen. Olandezii nu au precizat dacă au în plan să preia şi pachetul con­trolat de statul român la şantierul din Man­galia, ci doar au transmis că au loc întâlniri cu re­pre­zentanţi ai guvernului în vederea co­ope­ră­rii la şantierul naval şi pentru dezvoltarea industriei.

Mai mult, ei au transmis că deja Consiliul Concurenţei şi-a dat acordul pentru această tran­zacţie. Valoarea tranzacţiei nu a fost făcută pu­blică, dar ar putea ajunge la 40-70 de mi­lioa­ne de dolari, potrivit datelor din piaţă.

Olandezii de la Damen vor fi alături de norvegienii de la Vard (grup controlat de ita­lienii de la Fincantieri) cei mai mari investitori în industria locală de nave, o piaţă estimată la pes­te 3 miliarde de lei. Vard controlează în pre­zent şantierele din Tulcea şi Brăila. Pe piaţă mai este prezent în top cinci jucători Şantierul Naval Constanţa, cu afaceri de peste 220 mil. lei, singurul jucător controlat de un antreprenor local, Gheorghe Bosânceanu.

Şantierul naval Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), care face obiectul tran­zacţiei în curs, este cel mai mare jucător de pe piaţa constructorilor de nave, cu o cifră de afaceri de 2 mld. lei anul trecut,  în uşoa­ră creştere faţă de nivelul înregistrat cu un an în urmă. 

Şantierul a raportat însă pierderi de 483 mil. lei, faţă de 515 mil. lei cu un an în urmă şi a funcţionat cu 2.400 de angajaţi, faţă de aproape 2.600 în 2015, potrivit datelor de la Ministerul de Finanţe.

În perioada 2009-2016 a avut pierderi totale de circa 2,7 miliarde de lei (600 de milioane de euro), potrivit calculelor ZF făcute pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe.  

La mijlocul lui 2015, şantierul din Mangalia era ameninţat cu „lichidarea“ de către Korea Development Bank (KDB), cel mai mare acţionar al firmei care controlează şantierul. Oficialii Korea Development Bank făceau referire la pierderile uriaşe, de 2,5 mld. dolari, pe care le are grupul coreean Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering.

Divizia navală a Daewoo a început discuţiile pentru vânzarea şantierului încă de anul trecut, ca parte a strategiei de a restructura divizia mondială.  

Preluarea şantierului din Mangalia îi va poziţiona pe olandezii de la Damen printre jucătorii din topul celor mai mari angajatori străini, cu un total de 4.600 de angajaţi pe piaţa locală, cât aveau cumulat cele două şantiere anul trecut. Mai mult, olandezii vor deveni lideri pe piaţa locală a şantierilor, prin cele două unităţi ce au afaceri totale de 2,5 miliarde de lei.

Compania Daewoo Mangalia Heavy Industries este controlată de grupul Daewoo şi de compania locală şantierul Naval 2 Mai S.A. Mangalia , la care Ministerul Economiei are 93,9% din acţiuni. Statul are astfel indirect 49% din acţiunile Daewoo Mangalia Heavy Industry.

Olandezii de la Damen sunt prezenţi pe piaţa locală prin şantierul naval Damen Galaţi, care a  reuşit să intre pe locul doi anul trecut în topul celor mai mari constructori de nave anul trecut. Damen Galaţi, controlat de compania olandeză Damen Group, a raportat afaceri de 548 mil. lei anul trecut, faţă de 470 mil. lei cu un an în urmă şi un profit net de doar 1,1 mil. lei în 2016  faţă de circa 25 mil. lei în 2015, arată datele de la Ministerul de Finanţe.

Cei mai mari cinci constructori de nave de pe piaţa locală, Daewoo-Mangalia Heavy Industries (DMHI), Damen Galaţi, Vard Tulcea, Vard Brăila şi şantierul naval Constanţa, au avut anul trecut afaceri totale de 3,2 miliarde de lei (715 milioane de euro), faţă de 3,7 miliarde de lei anul anterior (840 mil. euro), potrivit calculelor ZF pe baza datelor de la Ministerul de Finanţe. Anul trecut doar trei din cele cinci şantiere navale au obţinut profit şi toţi constructorii de nave au funcţionat cu mai puţini angajaţi faţă de anul anterior. În România se produc cargouri, nave de croazieră, pacheboturi şi alte tipuri de nave. În şantierele celor cinci jucători lucrează în jur de 10.000 de angajaţi, aceste companii fiind printre cei mai mari exportatori din economia românească.

 

Ce spune Ministerul Economiei

„Ministerul Economiei a solicitat Damen informaţii privind intenţiile acestuia referitoare la implicarea în activitatea viitoare a DMHI. Pe măsură ce se face agregarea tuturor informaţiilor privind valoarea totală a tranzacţiei, respectiv a efortului financiar pe care îl implică achiziţionarea pachetului majoritar de acţiuni la DMHI şi a celorlalte condiţii privind vânzarea, partea română va lua o decizie cu privire la exercitarea opţiunii de cumpărare“, au transmis oficialii  ministerului către ZF.

Ministerul Economiei este acţionar majoritar al Societăţii Şantierul Naval 2 Mai S.A., societate ale cărei acţiuni sunt listate pe piaţa secundară de tranzacţionare AeRO, prin urmare implicarea acestuia în acest proces se poate realiza în cadrul adunării generale a acţionarilor S.N. 2 Mai S.A. „Opţiunea privind exercitarea dreptului de preferinţă trebuie să ia în calcul situaţia dificilă a D.M.H.I care înregistrează pierderi mari începând din anul 2009.  Datoria societăţii se cifrează la data de 31.12.2016 la peste 1,2 mld. dolari din care peste 420 mil. dolari către acţionarul majoritar D.S.M.E“, au mai transmis pentru ZF oficialii Ministerului Economiei.

În data de 19.10.2017 a avut loc adunarea generală a acţionarilor a SN 2 Mai Mangalia  SA în care s-a hotărât amânarea exercitării dreptului de preferinţă al SN 2 Mai SA Mangalia şi mandatarea conducerii societăţii să solicite DSME completarea informaţiilor privind preţul propus şi celelalte condiţii ale vânzării, au mai precizat reprezentanţii Ministerului Economiei.

 

 

 

Articol publicat în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 13.11.2017

Printeaza

Atenţie: Această scriere publicistică este destinată exclusiv abonaţilor ZF Corporate. Utilizatorii pot descărca şi tipări conţinut de pe acest site doar pentru uzul personal sau fără scop direct ori indirect comercial. Toate materialele publicate sunt protejate de către Legea nr. 8/1996, cu modificările şi completările ulterioare - privind dreptul de autor şi drepturile conexe.